Saturday, April 17, 2010

Do you come here much ?

Assalamualaikum wbt Bloggers.


HAHAHAHA. I guess you could tell what the hell I'm gonna say in this entry. EYUUUUUP. STARBUXXX !
As some of you guys already know, I worked as a part time barista in Starbux Alamanda, Putrajaya.
Basically, I'll go to work after my class, usually Monday,Wednesday,Thursday, Friday and sometimes weekends.
I know. People often asked me, kau tak penat ke keje, tak leceh ke, and some of them might ask the popular Q, brp gaji kat sana. HAHA. Its a common thing when a student works while still studying.

Believe me you guys, aku still sedang sesuaikan diri aku for this kind of situation. Usually aku lagi suka bermalas2an in my room, watching K/J drama. But now, most of the time, I'll be at Starbux.

I admit, that I had experience back then in Secret Recipe. But tak same ! Well I mean, memang in the same F&B line, tapi the way they work sgt lain. Starbux had standard and percaya lah most of the work, even cara kau lap cermin pun ada standard dia. LOL LOL. Tp lama2 aku suka lah keje kat sini. No wonder ramai yg chow dr Starbux akan nk keje kt Starbux balik. Thats why they called it, Starbux Experience :)

At first, aku memang kabuuuuuuuut sangat. Ye la mane taknye, aku memang cepat nervous kan. Aku tau position aku as barista is all-rounder. I'll do the drinks,POS register,food partner,cafe. Semuanya harus tau. But for me, aku akan amek mase lah nk adaptkan diri aku dgn semua tu. HUHIH.

Kelaka gila bila ingat balik time 1st aku buat air, kabut gilaaaa. Dgn time tu lah aku lupa recipe and all ! ROFL.
Dah lah bdk2 ni pressure sikit, tp aku fhm dorang mahu cepat pick up. Tp aku ni gelabah puyuh sikit. Hehehe.
So lame2 buat air, alhamdulillah aku makin ingat cara and recipe. By the time nk jaga POS register, adoyaiiiiii gelabah puyuh lg ! Yela time ni lah kena communicate dgn customer and handling moneyyyy ($.$)v
Serious aku gelabah gila, sbb kena dgr order, marking cup,calling bev and br receive money. Punya tunggang terbalik aku buat keje time tu. Customer pun bleh tau aku ni under training lg. MALUUU ...~~

Takpelah, nk diikutkan now br 3 minggu aku keje di Starbux, and banyak yg aku dah and perlu belajar :)
Partner2 ku sekalian, jangan buli2 tauuuuuuu !

No comments: